6.3 Inkomensregelingen
Ondanks het model "strenger en selectiever aan de poort" was er in de eerste helft van het jaar sprake van een aanzienlijke toename van het aantal bijstandsgerechtigden. Begin dit jaar bedroeg het aantal 1.341, dit nam toe tot 1.445 bijstandsgerechtigden in juni. Het jaar werd gunstiger afgesloten dan verwacht met een aantal van 1.411. De grootste oorzaak van deze toename is het gevolg van het huisvesten van statushouders.
Doordat de uitkeringen het tweede half jaar niet meer zijn gestegen maar zijn gedaald, zijn de kosten voor de inkomensregeling € 388.000 lager dan begroot en is de onttrekking aan de reserve Participatiewet nog maar deels noodzakelijk.
In de 2e Bestuursrapportage 2017 is gemeld dat de hoogte van de vangnetregeling (gedeeltelijke compensatie van het Ministerie als blijkt dat de rijksmiddelen niet toereikend zijn) € 534.000 zou bedragen. Bij deze berekening was nog uitgegaan van een toename van het aantal bijstandsgerechtigden. Doordat dit aantal lager is uitgevallen zal de vangnetregeling € 320.000 bedragen. Daarnaast zijn extra inkomsten voor cessievorderingen en BBZ leningen van € 150.000.
Tevens is sprake van een aanzienlijke realisatie ad € 394.000 van de terugvorderingen van verstrekte leningen terwijl in de begroting rekening was gehouden met € 40.000. Ook wordt er meer gebruik gemaakt van de regeling kwijtschelding belastingen, wat € 49.000 nadeel tot gevolg heeft.
6.4 Begeleide participatie
Voor begeleide participatie was in de primitieve begroting € 5.402.000 opgenomen. In de septembercirculaire is door het Ministerie aangegeven dat de rijksmiddelen naar beneden zijn bijgesteld. Hierdoor zijn ook de bijdragen aan de werkvoorziening verlaagd met € 78.000. De inkomsten geven een nadeel doordat door het Ministerie nog een niet voorziene afrekening van de WSW heeft plaatsgevonden ad € 79.000.
6.5 Arbeidsparticipatie
Het rijk heeft extra middelen voor de re-integratietaken WWB beschikbaar gesteld (€ 49.000), deze worden verantwoord op het programma Algemene Dekkingsmiddelen. Deze taak wordt voor Velsen door IJmond Werkt! uitgevoerd, deze extra middelen zijn aan IJmond Werkt! verstrekt. Daarnaast zijn de kosten voor de ouder WIW-regeling € 94.000 hoger dan ingeschat bij de 2e Bestuursrapportage. Daarnaast is er meer ingezet op kindplaatsen, waardoor het budget met € 48.000 wordt overschreden.
Statushouders
De overige overschrijdingen zijn het gevolg van uitgaven voor maatschappelijke begeleiding en sociale activering ten behoeve van statushouders. Het budget voor statushouders is verspreid binnen de totale begroting (zie autorisatieniveau 2.1). Voor de arbeidsparticipatie zijn de uitgaven € 88.000 hoger dan begroot, daar tegenover staan extra inkomsten van € 147.000.
Het totale financiële beeld laat nog een onderschrijding zien van € 180.000, mede als gevolg van de hogere rijksinkomsten. De raad zal gevraagd worden deze resterende gelden te doteren aan de daarvoor bestemde reserve Statushouders.
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) en 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
In de 2e bestuursrapportage is al eerder gemeld dat een dotatie aan de reserve Sociaal Domein mogelijk was doordat de uitgaven voor maatwerkdienstlening 18+ lager zouden uitvallen dan aan rijksinkomsten zou worden ontvangen. Deze uitgaven zijn € 224.000 lager uitgevallen dan ingeschat.
Daarnaast zijn de uitgaven voor hulp bij huishouden, vervoersvoorzieningen en rolstoelen gedaald (€ 195.000). Met betrekking tot het aantal verstrekte voorzieningen zijn geen grote afwijkingen zichtbaar. In 2017 zijn cliënten m.b.t. hulp bij het huishouden overgeheveld naar de Wet langdurige zorg. De omvang van deze 'overgehevelde' indicaties zijn vaak hoger dan de indicaties voor de nieuwe cliënten. Voor rolstoelen en de vervoersvoorzieningen zijn indicaties voor een kortere periode zijn verstrekt. Om die redenen is het mogelijk om, aanvullend op de eerdere dotaties aan de reserveSociaal domein, een dotatie te doen ad € 261.000.
De eigen bijdrage wordt berekend en geïnd door het CAK. De inkomsten uit de eigen bijdrage zijn onder andere afhankelijk van het inkomen en de gezinssituatie van de cliënten. Hierdoor is aan de inkomstenkant een nadeel van € 200.000 is ontstaan.
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Centrumgemeente Haarlem ontvangt van het Rijk middelen voor het realiseren van maatschappelijke opvang in de regio IJmond, Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer. Wegens een tekort op de begroting van maatschappelijk opvang leveren de regiogemeenten volgens afspraak op basis van inwoneraantal een bijdrage aan de gemeente Haarlem. Daarnaast dragen de gemeenten bij aan de materiële kosten van mensen die lange dan 6 maanden in de maatschappelijke opvang verblijven. De kosten hiervan vallen
€ 31.000 lager uit dan begroot.
6.72 maatwerkvoorzieningen 18 - en 6.82 Geëscaleerde zorg 18- (Jeugdhulp)
De definitieve afrekeningen van de instellingen over het jaar 2017 laten een voorlopig resultaat zien van € € 893.000 negatief. Daarnaast ontvangen wij uit de verevening met de IJmond gemeenten een bedrag van € 912.000. Over voorgaande jaren heeft de gemeente voor bijna € 800.000 aan facturen ontvangen. Dit zijn zowel nagekomen facturen van omliggende gemeenten (op basis van een late controle van de afrekeningen met het woonplaatsbeginsel), als ook late afwikkelingen van instellingen. Dit is € 500.000 meer dan verwacht bij de 2e Bestuursrapportage (Burap). Daarnaast is de definitieve verevening 2016 minder voordelig dan in de 2e Burap was voorspeld (€ 110.000).
Gedurende 2017 zijn de werkzaamheden van het CJG uitgebreid, wat resulteert in hogere kosten van € 218.000.