Financieel overzicht programma
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting 2017 incl. wijzigingen | Rekening 2017 | Begrotingsafwijking 2017 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen *€1.000) | |||||||||
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
0.4 Overhead | 17.755 | 676 | -17.078 | 18.232 | 1.183 | -17.049 | -477 | 507 | 29 |
0.5 Treasury | -3.460 | 768 | 4.228 | -3.182 | 800 | 3.982 | -278 | 32 | -246 |
0.61 OZB Woningen | 0 | 7.480 | 7.480 | 0 | 7.838 | 7.838 | 0 | 358 | 358 |
0.62 OZB niet-woningen | 0 | 7.462 | 7.462 | 0 | 7.391 | 7.391 | 0 | -71 | -71 |
0.63 Parkeerbelasting | 13 | 349 | 336 | 13 | 272 | 259 | 0 | -77 | -77 |
0.64 Belastingen overig | 33 | 2.674 | 2.641 | 6 | 2.721 | 2.715 | 27 | 47 | 75 |
0.7 Algemene uitkering en overige gemf | 0 | 89.155 | 89.155 | 0 | 87.629 | 87.629 | 0 | -1.526 | -1.526 |
0.8 Overige baten en Lasten | 1.000 | 140 | -860 | 418 | 317 | -101 | 582 | 177 | 759 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 0 | 0 | 0 | 45 | 0 | -45 | -45 | 0 | -45 |
3.4 Economische promotie | 0 | 376 | 376 | 0 | 369 | 369 | 0 | -7 | -7 |
Totaal saldo van baten en lasten | 15.341 | 109.081 | 93.740 | 15.531 | 108.520 | 92.989 | -190 | -561 | -751 |
0.10 Toevoeging aan reserves | 8.868 | 8.868 | 8.868 | 8.868 | 0 | 0 | |||
0.10 Onttrekking aan reserves | 10.051 | 10.051 | 10.009 | 10.009 | -42 | -42 |
Gerealiseerde Resultaat | 24.210 | 119.132 | 94.922 | 24.400 | 118.529 | 94.129 | -190 | -603 | -793 |
Toelichting op financiële afwijkingen
De belangrijkste verschillen ten opzicht van de gewijzigde begroting worden toegelicht op autorisatieniveau.
Toelichting Algemene dekkingsmiddelen € 588.000 Nadeel
0.4 Overhead
Begroting 2017 incl. wijzigingen | Rekening 2017 | Begrotingsafwijking 2017 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen *€1.000) | |||||||||
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
0.4 Overhead | 17.755 | 676 | -17.078 | 18.232 | 1.183 | -17.049 | -477 | -507 | 29 |
Op het taakveld is een voordeel van € 29.000. In het hoofdstuk Overhead is een overzicht opgenomen waarin de kosten van overhead worden gespecificeerd. De belangrijkste overschrijdingen zijn zichtbaar bij de personele inzet zoals ook voor de overige taakvelden geldt.. De kosten van ingehuurd personeel worden deels gecompenseerd door vacatures. Daarnaast worden automatiseringskosten overschreden. Deels doordat er veel kosten gemaakt zijn voor de ontvlechting van de activiteiten voor Uitgeest, die in rekening gebracht zijn (hogere baten). Met beide zaken was in de begroting geen rekening gehouden.
0.5 Treasury
In de 2e Bestuursrapportage is de begroting van de treasury aangepast. Het voordeel blijkt minder te zijn dan toen gedacht. De rentekosten zijn hoger (nadeel van € 50.000). Deze worden deels gecompenseerd door ontvangen niet begrote rente inkomsten (€ 32.000) en er konden minder rentekosten worden doorberekend aan de investeringen (nadeel € 228.000). Reden is dat het volume van de investeringen lager is dan begroot.
OZB (0.61 en 6.62)
De hogere inkomsten (€ 358.000) van de OZB ontstaan voornamelijk door de waardeontwikkeling op de woningmarkt. De grondslag voor de belastingheffing, de WOZ waarde, is gestegen ten opzichte van de verwachte waarde in de Begroting 2017. De inkomsten voor niet woningen blijft met € 71.000 licht achter doordat hier de waardeontwikkeling licht daalt.
0.63 Parkeerbelasting
De lagere opbrengsten naheffingen parkeren zijn het gevolg van de aanleg van de HOV(parkeren Lange Nieuw), minder opbrengsten bij het strand als gevolg van slechter zomerweer.
0.64 Overige belastingen
Onder overige belastingen worden de precario- en hondenbelasting verwerkt. Daarnaast wordt de opbrengst BTW compensatiefonds (BCF) hier incidenteel verantwoord.
Aan de lastenkant is een voordeel opgenomen doordat via het BCF een vergoeding is ontvangen voor de door de VNG uitgevoerde landelijke taken. Dit bedrag is niet toe te rekenen aan een van de programma's.
De ontvangsten zijn hoger bij de precario. De grondslag (m2 kabel) voor deze belasting is hoger dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. Tevens is er meer geind bij de hondenbelasting omdat het aantal honden is gestegen.
0.7 Algemene uitkering
De algemene uitkering 2017 is overeenkomstig de laatst ontvangen betaalspecificatie van het ministerie van Binnenlandse zaken verwerkt. Dit is conform de voorschriften van de BBV. Over 2017 verwachten wij echter dat de algemene uitkering naar beneden bijgesteld wordt omdat het rijk over 2017 minder heeft uitgegeven dan begroot. Op de balans is daarom een bedrag opgenomen dat in 2018 door het ministerie kan worden teruggevorderd.
De afgelopen jaren Hiermee De Algemene uitkering is in de 2e Bestuursrapportage met € 672.000 naar beneden bijgesteld. Deze aanpassing is ten onrechte verwerkt op programma 9 (autorisatieniveau 9.4). Gecorrigeerd voor dit bedrag is het resultaat van de algemene uitkering € 591.000 nadelig. Het effect van de decembercirculaire was € 86.000 nadelig. Daarnaast rekenden wij op een hogere uitkering voor de statushouders op basis van de voorspelde plaatsingen en door de hogere waardeontwikkeling op de woningmarkt is de OZB korting € 100.000) hoger.
0.8 Overige baten en lasten
Het voordeel op de lasten is grotendeels opgebouwd uit de niet benutte post onvoorzien van € 200.000 en een onderbesteding van € 800.000 bij de kapitaallasten. De lagere kapitaallasten hebben ook een effect op het taakveld 0.5 Treasury. Daarnaast worden de voorzieningen dubieuze debiteuren met € 400.000 aangevuld.
De baten laten een voordeel zien van € 165.000, opgebouwd uit diverse ontvangsten die niet toe te rekenen zijn aan een programma (€ 275.000) voordelig. Dit betreft vooral nagekomen posten uit voorgaande boekjaren. Een nadeel van € 140.000 is aanwezig vanwege niet gerealiseerde inkooptaakstelling (€ 140.000).
Begroting 2017 incl. wijzigingen | Rekening 2017 | Begrotingsafwijking 2017 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen *€1.000) | |||||||||
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
Onvoorzien | 205 | 0 | 205 | 0 | 0 | 0 | 205 | 0 | 205 |
0.9 Vennootschapsbelasting
Begroting 2017 incl. wijzigingen | Rekening 2017 | Begrotingsafwijking 2017 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen *€1.000) | |||||||||
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 0 | 0 | 0 | 45 | 0 | -45 | -45 | 0 | -45 |
De voorlopig opgelegde aanslagen vennootschapsbelasting over de jaren 2016 en 2017 zijn hier verwerkt. Tijdens het opmaken van de 2e Bestuursrapportage was er nog onvoldoende informatie om hier de begroting op aan te passen.
Mutaties in de reserves
De gerealiseerde toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves van dit programma staan hieronder weergegeven.
Reserve Algemene dekkingsmiddelen | Begroting 2017 incl. wijzigingen | Rekening 2017 | Begrotingsafwijking 2017 |
---|---|---|---|
(bedragen *€1.000) | |||
Toevoeging aan reserve(s) | |||
Algemene reserve | 887 | 887 | 0 |
Res. Dekking kapitaallasten | 482 | 482 | 0 |
Res. Visie op Velsen | 7.500 | 7.500 | 0 |
Totaal toevoeging aan reserve(s) | 8.868 | 8.868 | 0 |
Onttrekking aan reserve(s) | |||
Algemene reserve | 9.512 | 9.512 | 0 |
Res. Beleidsspeerpunten | 95 | 95 | 0 |
Res. Dekking kapitaallasten | 250 | 250 | 0 |
Res. Sociaal domein | 194 | 152 | -42 |
Totaal onttrekking aan reserve(s) | 10.051 | 10.009 | -42 |
Reserve Sociaal domein
Er is minder personele capaciteit ingezet voor juridische ondersteuning en bezwaar afhandeling Sociaal Domein. Daardoor is de onttrekking aan de reserve lager.