Programmadoelstelling

Het bevorderen van de economische vitaliteit in Velsen

De Visie op Velsen 2025 ‘Kennisrijk Werken’ impliceert een ambitie die vooral op het beleidsterrein van economische zaken een grote inzet vraagt. De inzet spitst zich de komende jaren o.a. toe op de profilering en de marketing van de IJmond als top regio voor technologie en logistiek en het verbeteren van de vestigingsplaats IJmond voor technologiebedrijven en kennisinstituten. Verder worden kennisuitwisseling van en tussen ondernemingen en kennisinstellingen, en het versterken van innovatievermogen bevorderd. Bij de Visie op Velsen 2025 hoort ook een aantrekkelijk woon- en verblijfsklimaat voor inwoners, ondernemers en toeristen. Om jongeren aan IJmuiden te binden is het van belang dat IJmuiden kwalitatief goede voorzieningen biedt, zoals een gevarieerd aanbod van horeca en detailhandel en voldoende mogelijkheden om te recreëren aan de kust, op het strand en in het groen.

Citymarketing; inwoners en ondernemers trots op IJmuiden

In februari is de uitvoering van citymarketing officieel van start gegaan met o.a. de lancering van de nieuwe website en facebookpagina Punt IJmuiden.
Er is in 2017 ingezet op het verbeteren van het algemene beeld (imago) en de bekendheid van IJmuiden. Ondernemers en inwoners uit Velsen zijn daarbij, als potentiële, ambassadeurs ook zelf aan het woord gekomen. Via interviews op Facebook en het Punt IJmuiden magazine vertellen zij in hun eigen woorden, in hun eigen omgeving wat hen bezighoudt, waar ze trots op zijn en wat ze graag anders zouden zien.   
In 2017 is naast de structurele communicatie een zomer- en wintercampagne ingezet o.a. met radio en tv spotjes over IJmuiden.
Verder is door het houden van “alliantielabs” gestimuleerd dat stakeholders allianties met elkaar sluiten om samenwerking te bevorderen en het productaanbod in Velsen te vergroten.  

De gemeente wil citymarketing inzetten om de kernkwaliteiten, zoals deze in de Visie op Velsen 2025 zijn geschetst, beter en scherper bij de doelgroepen over het voetlicht te brengen. Met de uitvoering van citymarketing zet de gemeente zich in op het behouden en aantrekken van bewoners, bedrijven en bezoekers. Deze doelstelling valt uiteen in de volgende subdoelstellingen (uit Focus op IJmuiden):
1.    Versterken identiteit, verbeteren imago
2.    Versterken van activiteiten en verbinden van stakeholders
3.    Vergroten economische spin-off

Onderzoek naar kansen circulaire economie IJmond

Circulaire economie is een ontwikkeling waar de MRA momenteel in voorop loopt. Door grondstoffen en producten opnieuw te gebruiken en waardevermindering te minimaliseren ontstaat een nieuw economisch systeem. Bij een circulaire economie ontstaat geen afval, of worden daar nieuwe grondstoffen van gemaakt. De MRA ontplooit verschillende initiatieven om hergebruik te maximaliseren door samenwerking met verschillende partijen in de keten.In 2017 is onderzocht wat de kansen zijn voor circulaire economie in de IJmond. Zie verder programma 8.

Uitgangspunten voor dit programma

Zonder economie geen samenleving. Dit gegeven, gevoegd bij het accent van de Visie op Velsen 2025 op Kennisrijk Werken, c.q. op een Velsense economie die zich dynamisch, kennisrijk en innovatief ontwikkelt, betekent dat het college kiest voor investeringen binnen dit programma waarbij tevens de ondernemer zorgt voor innovatie, nieuwe investeringen en werkgelegenheid.

Het college kiest dan ook voor een voorwaardenscheppende, faciliterende en stimulerende rol en het verbinden van partijen.

Dit komt ook tot uiting in de uitvoering van de Strategische Agenda. In dit programma Economische ontwikkeling, recreatie en toerisme gaat het dan om de prioriteit Innovatieve IJmond, met bijvoorbeeld de ontwikkeling van Techport. Daarnaast gaat het om de prioriteit Avontuurlijke kust en groen, met onder andere de uitvoering van de Kustvisie.

Contextomschrijving

Het algehele beeld van de economie in Nederland wordt geleidelijk beter. Het toenemende consumentenvertrouwen en de daarmee gepaard gaande stijging van hun bestedingen zijn daar belangrijke graadmeters voor.
De situatie in de staalindustrie is het afgelopen jaar verbeterd door economische opleving, al worstelt de staalindustrie nog wel met behoorlijke Europese en mondiale (met name Chinese) overcapaciteit aan staalfabrieken. Tata Steel IJmuiden doet het relatief goed dankzij alerte maatregelen en een klantgerichte aanpak.  Tata India heeft in 2017 de intentie uitgesproken om een joint venture met het Duitse ThyssenKrupp  aan te gaan. Zij verwachten hiermee structureel sterker te staan op de Europese staalmarkt.  Tata  Nederland heeft haar zorgen geuit over deze plannen.  Zij wil haar (financiele) zelfstandigheid behouden en onder meer ook de R&D afdeling  in IJmuiden houden. Het College deelt die zorgen en houdt de ontwikkelingen met betrekking tot de fusie tussen Tata en Thyssen Krupp nauwlettend in de gaten.

In de visserij blijft het goed gaan. De aanvoer op en ook het marktaandeel van de visveiling in IJmuiden blijft stijgen. Ook het pelagische (vissen die in scholen zwemmen) / diepgevroren viscluster weet haar positie verder te versterken. De Brexit zorgt echter voor veel onzekerheid.  Er wordt op grond van Europese afspraken al decennia gevist in Britse wateren. Dit vormt een substantieel deel van de vangsten.  Het is nog onduidelijk wat de uitkomst van de Brexit is en in hoeverre deze vangstrechten behouden blijven. De gemeente ondersteunt de sector om het economisch belang onder de aandacht te brengen. Het bestuurlijk platform visserijgemeenten zorgt voor afstemming tussen de diverse visserijgemeenten. Op verzoek van het bedrijfsleven is in oktober 2017  wethouder Verkaik aanwezig geweest bij een bijeenkomst in Santiago de Compostella.

De situatie in de (gas/olie) offshore is zeer zorgelijk. De snelle terugval van de olieprijs heeft geleid tot grote saneringen en bezuinigingen. Bedrijven die boren naar olie en gas hebben minder opdrachten. Dat heeft zijn effect op Velsen/IJmuiden, dat sterk is in service en onderhoud voor deze sector. Voor de haven biedt het ook weer kansen, omdat (tijdelijk) stilgelegde boorplatforms aan land komen voor ligplaatsen en onderhoud.

In de offshore wind doen zich echter grote kansen voor. De plannen voor windmolenparken op zee krijgen uitvoering vanaf 2018. De gemeente zet zich – samen met de regio – in AYOP-verband in om dé plek te worden voor bouw en onderhoud.

De ferry- en cruisevaart doen het goed, het gebruik van de ferry naar Newcastle groeit, zowel qua passagiers als vracht. De verwachting is dat grotere schepen zullen worden ingezet om met name de groeiende vraag vanuit goederentransport op te vangen.
De bestedingen in de detailhandel nemen na jaren van forse terugval weer toe. Wel is de detailhandel door veranderd koopgedrag en internetwinkelen structureel veranderd. De positie van de detailhandel in Velsen blijft kwetsbaar: minder winkels, meer concentratie en meer sfeer is het devies.

Tot 2025 wordt door de United World Tourism Organisation (UNWTO) een jaarlijkse groei verwacht van meer dan 3% van het wereldwijde toerisme. Deze groei zet zich naar verwachting ook door in Amsterdam en de regio. De grootste uitdaging is met elkaar in MRA-verband goed samen te werken om deze groeiende bezoekersstroom in goede banen te leiden en om te stimuleren dat er meer spreiding in tijd en ruimte plaats vindt. Dit biedt de komende jaren veel kansen voor de gemeente Velsen.