Programmadoelstelling

Adequaat besturen van de gemeente en adequate dienstverlening aan inwoners, instellingen en bedrijven van Velsen.

De gemeente is er voor inwoners, organisaties en bedrijven. De dienstverlening door de gemeente Velsen wordt al jaren positief beoordeeld; dit blijkt onder meer uit de leefbaarheidsmonitor 2016.
Dat is geen reden om stil te zitten. Dienstverlening maakt een constante ontwikkeling door en kan altijd sneller, simpeler en sympathieker.

In 2015/2016 is een aanvang gemaakt met een dienstverleningsprogramma voor de langere termijn, dat aansluit bij de landelijke visie overheid brede dienstverlening 2020. Per jaar wordt bezien welke projecten of pilots worden opgepakt om de dienstverlening te verbeteren. Belangrijke voorbeelden daarvan zijn de invoering van de flitsvergunning, het zaakgericht werken, het ondernemingsdossier, gebruik social media, uitbreiding digitale producten en aansluiting op ‘mijn overheid’.
Steeds vaker vindt regionaal afstemming plaats en wordt informatie uitgewisseld over ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening die lokaal gaan spelen.

De klanttevredenheid is belangrijker dan ooit, omdat de transformatie van het sociaal domein flinke consequenties heeft voor de dienstverlening in Velsen. Burgers wenden zich met allerlei vragen tot de ‘eerste overheid’: de gemeente. Dit vereist dat we onze dienstverlening goed op orde hebben, om met name kwetsbare burgers goed te kunnen adviseren en ondersteunen. Daarbij maken we stap voor stap meer gebruik van moderne communicatiemiddelen, zoals sociale media. Hier liggen ook kansen! Immers, hierdoor kan beter worden ingespeeld op de verandering van burger- naar overheidsparticipatie, in die zin dat de overheid steeds meer als gelijkwaardige partner in het maatschappelijk veld wordt gezien. Er is eerder bekend wat er bij de burgers leeft, zij kunnen eerder en op eenvoudigere wijze worden betrokken bij ontwikkelingen en besluitvorming op allerlei gebieden of hierin zelf het voortouw nemen. Deze ontwikkeling zal zich de komende jaren doorzetten en zal gevolgen hebben voor de interactie tussen burgers en de overheid.

Uitgangspunten voor dit programma

Goed openbaar bestuur is essentieel voor het functioneren van onze democratische rechtsstaat en daarmee voor de acceptatie van dat bestuur door de bestuurde gemeenschap. Goed openbaar bestuur is gegrondvest op de democratische principes van ons staatsbestel. Het bestuur weet wat er leeft in de maatschappij en laat zien wat het daarmee doet. Het bestuur gedraagt zich behoorlijk in zijn contacten met burgers. Het bestuur is duidelijk over de doelen van de organisatie en neemt daartoe de nodige beslissingen en maatregelen, in overeenstemming met wet- en regelgeving, en kan deze rechtvaardigen. Het bestuur kent een continu proces van transparantie, zelfreflectie en verbetering en is bereid zich regelmatig en ruimhartig ten opzichte van de omgeving te verantwoorden.

Contextomschrijving

Samenwerking
Het gemeentebestuur van Velsen heeft een open en positieve houding, ook ten opzichte van initiatieven van buiten. Niet nee tenzij, maar ja mits is het uitgangspunt. Dat vereist een open en transparante houding van het bestuur, en een bestuur dat zich nadrukkelijk naar buiten begeeft en actief bewoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en regionale partners blijft opzoeken. Met onze partners in de IJmond hebben we een Strategische IJmond Agenda opgesteld, die richtinggevend is voor onze samenwerking in 2016 en verder. We zijn samen met partners van start gegaan met vijf impulsprojecten om de realisatie van de Visie op Velsen 2025 een extra duw te geven. In 2016 is de uitvoering hiervan in volle gang. Kortom, om de maatschappelijke vraagstukken zo effectief en efficiënt mogelijk te beantwoorden, werken we intensief samen met inwoners, bedrijfsleven, maatschappelijk organisaties en partners in Velsen en daarbuiten. In 2017 verwachten wij de Velsense strategische agenda te herijken. De huidige agenda, die als uitvoeringsagenda op de Visie op Velsen kan worden gezien, loopt tot 2016.