Uitgangspunt is dat actief grondbeleid wordt gehanteerd om de doelstellingen uit de structuurvisie te kunnen realiseren. Er kunnen zich situaties voordoen dat er gekozen wordt om de doelstellingen uit de structuurvisie via faciliterend grondbeleid te realiseren. Per geval wordt zorgvuldig en integraal afgewogen of er wel of niet actief grondbeleid binnen de huidige kaders gevoerd zal worden. Voor overige ontwikkelingen wordt faciliterend grondbeleid gehanteerd.
Het voeren van actief grondbeleid heeft als doel dat de gemeente vooruitlopend op het bekendmaken van de doelstellingen in een bepaald gebied, de (strategische) percelen reeds verwerft, of onroerende zaken in bezit van de gemeente actief herontwikkelt. Actief grondbeleid betekent dat de gemeente de stedelijke ontwikkeling bevordert, leidt en stuurt door de ontwikkeling van plannen (geheel of gedeeltelijk) in eigen hand te nemen. De gemeente tracht hierbij zo tijdig mogelijk het eigendom van onroerende zaken te verwerven, de percelen bouwrijp te maken en ze vervolgens uit te geven onder voorwaarden, tegen een marktconforme prijs. Actief grondbeleid is risicodragend verwerven en ontwikkelen.
In deze paragraaf wordt gerapporteerd over het actief grondbeleid en over de strategische aankopen.
Kadernota’s grondbeleid
De kaders van het Grondbeleid per 1-1-2018 zijn opgenomen in deelnota’s, namelijk de kadernota Ontwikkeling vastgesteld op 20 september 2012, de kadernota Grondprijzen vastgesteld op 27 oktober 2016, de kadernota Vastgoedbeheer vastgesteld op 7 maart 2013 en de kadernota Huurprijzen voor gemeentelijke vastgoed-accommodaties vastgesteld op 23 maart 2012.
De geactualiseerde kadernota Ontwikkeling van het grondbeleid is vastgesteld op 25 januari 2018, aangezien dit na de voor de jaarrekening relevante peildatum 31-12-2017 ligt wordt voor de jaarrekening de “oude” kadernota gehanteerd. De verschillen zitten vooral in de methodiek voor de kwantificering van de risico’s en het bepalen van de hoogte van de algemene reserve grondbedrijf.