Asbest

Ondanks meerdere onderzoeken en inventarisaties blijft er een reële kans dat asbest wordt aangetroffen in gebouwen of in de openbare ruimte. In de begroting is geen rekening gehouden met de kosten van sanering. Bij de sloop van de het voormalige schoolpand aan de Heidestraat/Lorentzstraat is een asbestsanering opgenomen in de sloop en wordt de sloop ook binnen de begroting uitgevoerd.

Brexit

Velsen is een gemeente die met haar belangrijkste sectoren (staal,vis,cruise/ferry) een sterk economisch internationaal karakter heeft. In welke mate de Brexit in algemene zin gevolgen heeft, is moeilijk in te schatten. Het is onduidelijk onder welke voorwaarden en met welke principes van vrijhandelsverkeer de uittreding zal plaatsvinden. Dit zal in belangrijke mate de effecten voor Velsen bepalen.

Dienstbetoon Pontveren Noordzeekanaal

In de overeenkomst Dienstbetoon pontveren Noordzeekanaal staan afspraken met de gemeenten Velsen, Haarlemmerliede en Zaanstad over het voorzieningenniveau van het veervervoer zoals dat door Amsterdam wordt aangeboden. Eind 2007 zijn de drie Noordzeekanaalveren overgedragen van Rijkswaterstaat aan de gemeente Amsterdam. Als onverhoopt blijkt dat de afkoopsom die Amsterdam voor de dienstbetoon pontveren heeft gekregen niet voldoende is, bestaat het risico dat de hoofdstad aan Velsen verzoekt om bij te dragen in de exploitatie. Velsen kan daarbij een voorbehoud maken dat terugvalt op de overeenkomst uit 1856, waarin het Rijk zich verplicht de veerverbinding in stand te houden.

Invoering vennootschapsbelasting (Vpb)-plicht voor gemeenten

Met ingang van 1 januari 2016 is de vennootschapsbelasting (Vpb) ook voor overheidsbedrijven van toepassing. Voor de overheids(bedrijven) is de fiscale terminologie van toepassing en wordt gesproken over het ondernemingsbegrip en fiscale winst. Deze fiscale terminologie en definities wijken af van de BBV-regelgeving op basis waarvan de gemeente de begroting en jaarrekening opstelt. De vraag die centraal staat is welke (clustering van) activiteiten fiscaal gezien als “onderneming” worden aangemerkt. Daar waar activiteiten Vpb-plichtig zijn en sprake is van fiscale winst leidt dit tot een financieel effect.

Om te bepalen of en in welke mate deze wetgeving voor de gemeente Velsen leidt tot een extra financiële last moeten alle activiteiten van de gemeente worden getoetst aan het ondernemingsbegrip en moet een fiscaal dossier worden opgebouwd. Een eerste inventarisatie van de Vpb-plichtige activiteiten is gemaakt en kent een aantal onderwerpen met een mogelijk fiscaal risico, zoals het “grondbedrijf’. Deze analyse is door een fiscalist op hoofdlijnen getoetst, daaruit blijkt dat de gemeente Vpb-plichtige activiteiten heeft. De financiële omvang van deze activiteiten is echter niet materieel. De resultaten van de toets worden verder uitgewerkt en afgestemd met de Belastingdienst.

Naast het financiële risico van het kostenverhogende effect van de Vpb brengt deze wet een administratieve operatie met zich mee die de nodige voorbereiding vergt. Risico’s hierbij zijn enerzijds de zorg dat de financiële administratie blijft voldoen aan de vereisten van het BBV en anderzijds dat de benodigde informatie voor de Vpb ontsloten kan worden.

Omgevingsvergunningen

Het aantal omgevingsvergunningaanvragen neemt toe. Dit betreft met name kleinschalige particuliere bouwprojecten. De inkomsten van de leges in 2018 zijn daardoor onzeker omdat er vooralsnog weinig grote projecten zijn aangemeld die vanaf 2018 gerealiseerd gaan worden. De hoeveelheid aanvragen zal strak worden gemonitord.

Ontvlechting Uitgeest

Door Velsen zijn jarenlang diverse werkzaamheden uitgevoerd voor de gemeente Uitgeest. Het gaat hier om het heffen, innen en kwijtschelden van belastingen, bijhouden van basisregistraties zoals de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en de basisregistratie Waarde Onroerende Zaken (WOZ), werkzaamheden ten behoeve van de decentralisaties (Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo en Jeugd) en beheer van de ICT-infrastructuur. De hiermee gemoeide kosten, zoals inzet van personeel en automatiseringskosten, werden jaarlijks in rekening gebracht bij Uitgeest.

Het grootste deel van 2017 heeft Velsen de werkzaamheden nog voor de gemeente Uitgeest uitgevoerd. Vanaf 2018 is dit niet meer het geval omdat Uitgeest deze werkzaamheden, in het kader van het samenwerkingsverband met de BUCH (Gemeentes Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo), niet langer door Velsen laat uitvoeren.

De omvang van het financieel risico is niet bekend. Weliswaar is een overzicht gemaakt van de financiële en personele gevolgen maar met Uitgeest wordt nog overleg gevoerd over de afwikkeling hiervan. Het hier beschreven risico gaat niet over de mogelijke risico’s bij het terugtreden van Uitgeest uit gemeenschappelijke regelingen in de regio.

Privacywetgeving

In de Wet Bescherming Persoonsgegevens is de verplichting tot het melden van zogenaamde datalekken opgenomen. Van een datalek is sprake wanneer er onbedoeld toegang is tot persoonsgegevens bij een organisatie of dat deze onbedoeld vrijkomen of worden vernietigd of gewijzigd. Een datalek moet worden gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Tevens kan het zijn dat het datalek moet worden gemeld aan de betrokken personen.

De Autoriteit Persoonsgegevens kan (hoge) boetes opleggen in het geval een organisatie een datalek niet meldt. Een dergelijke boete kan eveneens opgelegd worden als de Autoriteit Persoonsgegevens vaststelt dat de organisatie nalatig is geweest in het beveiligen van de persoonsgegevens en dat daardoor het lek is ontstaan. In 2018 wordt de boetebevoegdheid van de Autoriteit Persoonsgegevens sterk uitgebreid door het van kracht worden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit is een Europese verordening met directe werking. De Wet Bescherming Persoonsgegevens wordt dan buiten werking gesteld maar de meldplicht is ook onderdeel van de nieuwe verordening.

Projectrisico

Bij complexe, grotere projecten is de kans aanwezig op overschrijding van het beschikbare budget, veroorzaakt door onvoorziene elementen zoals aanbestedingen, niet halen van een planning, etc. De organisatie probeert dit zo goed mogelijk op te vangen door ondermeer het instellen van een projectorganisatie, betrouwbare haalbaarheidsonderzoeken, een kwalitatieve input van adviseurs en een strakke directievoering tijdens de realisatie.

Wintergladheidsbestrijding

In de nieuwe Dienstverleningsovereenkomst met HVC wordt de dienstverlening afgerekend op basis van werkelijk gemaakte kosten door HVC. Dat betekent dat de gladheidbestrijding een onderdeel vaste lasten kent (apparaatskosten) en kosten per uitruk. In de begroting zijn de kosten opgenomen van een gemiddelde winter, gebaseerd op het gemiddeld aantal uitrukken (20 stuks) van de afgelopen 8 jaren. In de praktijk zal een winter ‘nooit’ gemiddeld zijn.