Programma 01

Openbare orde en veiligheid

Vestiginsplaats

Haarlem

Website

www.vrk.nl

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Deelnemende partijen

Gemeenten Bloemendaal, Beverwijk, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.

Bestuurlijke vertegenwoordiging

Burgemeester Dales en wethouder Baerveldt

Behartigd openbaar belang

Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen rond Brandweerzorg en Publieke Gezondheidszorg: - het inventariseren van risico's van branden, rampen en crises; - het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald; - het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de brandweertaak; - het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing; - het instellen en in stand houden van een brandweer; - het instellen en in stand houden van een GHOR; - het voorzien in de meldkamerfunctie; - het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel; - het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken; - Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg.

Visie op de verbonden partij

Het zorg dragen voor de bescherming van de burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet.

Beleidsvoornemens 2018-2021

De activiteiten en beleidsvoornemens van de Veiligheidsregio liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot crisisbeheersing / rampenbestrijding van de gemeente. In 2018 zal een nieuw risicoprofiel opgesteld worden, op basis waarvan in 2019 er een nieuw regionaal beleidsplan crisisbeheersing opgesteld zal worden. Tenslotte zal in 2018 een nieuw regionaal dekkingsplan aan de deelnemende raden worden aangeboden. Met name op het eerste document heeft de raad via het formuleren van een zienswijze invloed.

Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?

Deelname is een wettelijke verplichting (Wet veiligheidsregio’s). Een overgang van de ene Veiligheidsregio naar de andere vraagt een Algemene Maatregel van Bestuur, daar de wettelijke bepaalde indeling dan aangepast moet worden.

Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?

Deelname is landelijk opgelegd. Veranderen van Veiligheidsregio kan enkel bij Algemene Maatregel van bestuur.

Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?

De raad kan informele werkbezoeken brengen aan de Veiligheidsregio Kennemerland. De VRK organiseert deze werkbezoeken periodiek.

(Wijziging) belang

Het belang van de gemeente Velsen is onveranderd.

Financiële gegevens

2016

Eigen vermogen

2.478.000

Vreemd vermogen

35.826.000

Resultaat

777.849

Welke financiële bijdrage levert de gemeente?

6.216.000

Toelichting financiële gegevens

De bijdrage aan de VRK is opgebouwd uit de componenten Brandweerzorg, Publieke gezondheidszorg, GHOR, Multidisciplinaire samenwerking (Veiligheidsbureau) en Veiligheidshuis. De cijfers zijn gebaseerd op de laatst bekende gegevens.

Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?

Er staan geen taakstellingen meer uit.

Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?

Zie de begroting VRK 2018; pagina's 51 en 52. Dit geeft een compleet overzicht van de gedetecteerde risico's en de maatregelen die daar tegenover staan. Na langdurig bestuurlijk beraad heeft de VRK besloten een weerstandsratio van 0,7 te hanteren. Dit betekent dat de VRK beperkt risico's kan opvangen en de deelnemende gemeenten mede risico dragend zijn.