IJmond Werkt! | ||
Programma 01 | Sociaal domein | |
Algemeen | ||
Vestiginsplaats | Beverwijk | |
Website | ||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regelingen | |
Deelnemende partijen | Gemeente Beverwijk, gemeente Heemskerk, gemeente Uitgeest en gemeente Velsen. | |
Bestuurlijk | ||
Bestuurlijke vertegenwoordiging | Wethouder Verkaik en wethouder Baerveldt | |
Behartigd openbaar belang | IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de vier IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de Participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking. Daarnaast is IJW verantwoordelijk voor de re-integratie taken van de Wsw doelgroep. | |
Visie op de verbonden partij | De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten. | |
Beleidsvoornemens 2018-2021 | Het beleid richt zich erop om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. De activiteiten van IJmond Werkt! liggen in het verlengde van de beleidsvoornemens van de gemeente Velsen. Op 21 februari 2017 is de Uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmondWerkt! 2017-2021 vastgesteld.Deze notitie en het nog uit te werken werkplan vormen voor komende jaren de basis van de samenwerking tussen IJW en de gemeenten. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting en het jaarverslag. De ervaringen van de afgelopen jaren, de uitwerking van een aantal efficiencymaatregelen en diverse landelijke ontwikkelingen hebben gezorgd voor de totstandkoming van de geformuleerde uitgangspunten. | |
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname? | Vrijwillig | |
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)? | Uit de regeling volgt dat de uittredende gemeente de kosten draagt die het rechtstreekse gevolg zijn van de uittreding en dat de overige gemeenten geen financieel nadeel van de uittreding ondervinden. De gemeente Uitgeest is voornemens om per 1 januari 2018 uit de GR te treden wat betreft het re-integratie gedeelte. | |
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd? | Door de informatievoorziening op beleids- en financieel niveau tussen de samenwerkende partners te intensiveren. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting en het jaarverslag. | |
Financieel | ||
(Wijziging) belang | Het belang van de gemeente wordt bepaald op basis van het aantal inwoners verhoogt met 2%; in 2014 was dit 44%. Uitgeest is voornemens om per 1 januari 2018 uit de GR te treden, Dit heeft gevolg voor het belang van de overige gemeenten. | |
Financiële gegevens | 2016 | |
Eigen vermogen | 4.790.118 | |
Vreemd vermogen | 2.618.219 | |
Resultaat | 75.739 | |
Welke financiële bijdrage levert de gemeente? | 7.084.387 | |
Toelichting financiële gegevens | N.v.t. | |
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging? | Via een aangepaste begroting die door het AB is vastgesteld. Op de diverse aspecten van de bezuinigingen wordt gestuurd door de directeur die verantwoording aflegt aan DB/AB. | |
Risico | ||
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen? | Structurele tekorten in de exploitatie van IJW komen voor rekening van de gemeenten conform het verdeelmodel zoals is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt! Risico’s t.a.v. de bedrijfsvoering worden binnen IJmond Werkt! opgevangen. De overige risico’s worden opgevangen door de gemeenten. Risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen komen terug in de risicoparagraaf van de betreffende deelnemer. |