Wat hebben we gedaan?
Nieuw reglement burgerlijke stand
Het college is tegenwoordig bevoegd om regels voor de burgerlijke stand vast te stellen (voor trouwen, geregistreerd partnerschap, aangifte van een geboorte en dergelijke). Vroeger was de gemeenteraad bevoegd, maar de Gemeentewet is veranderd.
Hierdoor moest Velsen een nieuw reglement burgerlijke stand vaststellen; dat is in 2017 gebeurd. Nu kloppen afdelingsnamen en functiebenamingen weer met de actualiteit (deze namen waren verouderd).
Ook staat er in aan welke eisen iemand moet voldoen om voor één dag benoemd te kunnen worden als buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Velsen, en hoe mensen kosteloos kunnen trouwen in Velsen.
Burgerzaken handelt gehandicaptenparkeerkaarten en –plaatsen snel af
Per 01 mei 2016 heeft de werkeenheid Burgerzaken de afhandeling van parkeerkaarten en –plaatsen voor gehandicapten overgenomen van de werkeenheid (of afdeling?) Wmo (wet maatschappelijke ondersteuning). De bedoeling was om de dienstverlening aan de doelgroep sneller, efficiënter en beter te maken. Dat is gelukt. Nu kan Burgerzaken gehandicaptenparkeerkaarten en -plaatsen binnen 8 dagen regelen. Daarnaast is geregeld dat betrokkenen een brief van de gemeente krijgen als ze verhuizen (waardoor hun recht vervalt op de parkeerplaats op het oude adres) en als hun rijbewijs verloopt. En nabestaanden krijgen een brief als de gehandicapte is overleden, om de afspraken over plaatsen en kaarten af te sluiten. In 2018 gaat Burgerzaken aan de slag met de geldigheid van de gehandicaptenparkeerplaatsen.
Reguliere activiteiten
Aantal klantcontacten
Het aantal baliecontacten van Burgerzaken in 2017 bedraagt: 49.414. (in 2016, 47191).Het aantal aanvragen voor producten dat binnenkwam via het digitale loket bedraagt: 2.672. (in 2016, 2793).
Verkiezingen van de leden van de Staten Generaal
Op woensdag 15 maart 2017 vonden de verkiezingen plaats voor de leden van de Staten Generaal. De opkomst in Velsen was 82,24%.
Digitaal in ondertrouw
Sinds november 2017 kunnen inwoners van Velsen digitaal laten weten dat zij in ondertrouw willen gaan (al kunnen zij daarvoor ook nog steeds aan de balie terecht). De digitale aanmelding is één van de nieuwe onderdelen bij Burgerzaken. Die vernieuwing krijgt in 2018 een vervolg en dan kunnen er nog meer zaken digitaal worden geregeld.