Wat hebben we gedaan?

Paspoorten en identiteitskaarten: Velsen doet het goed

Hoe is het aanvragen, uitgeven en de opslag van paspoorten en identiteitskaarten geregeld? En hoe veilig is dat? Op grond van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland is iedere Nederlandse gemeente verplicht om dit elk jaar te onderzoeken. Normaal gesproken moeten gemeenten vóór 1 november van het jaar de uitkomsten van dat onderzoek indienen bij de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze datum werd uitgesteld tot 31 december 2017, omdat Velsen maatregelen nam om beter verantwoording te kunnen afleggen over de veiligheid van gegevens (Ensia). Velsen voldoet ruim aan de norm wat betreft de zelfevaluatie voor paspoorten en identiteitskaarten. In het najaar 2018 na vervanging van de laatste Burgerzaken modules wordt het mogelijk reisdocumenten thuis te bezorgen. Het college moet hierover besluiten.

Geen landelijk systeem voor registratie van personen

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties maakte in juli 2017 bekend dat zij ging stoppen met het programma operatie Basisregistratie Personen. Dit programma had tot doel om één landelijk systeem te maken, waarin veranderingen in persoonsgegevens (zoals naam of woonplaats) direct verwerkt zouden worden. Dit systeem zou 24 uur per dag beschikbaar zijn. Nu het is stopgezet, betekent het dat de gemeente de instantie blijft die gegevens over inwoners opslaat. De gegevens worden een keer per 24 uur vernieuwd.