Wat hebben we gedaan?
Ruimte voor schone lucht
In 2017 hebben de gemeenteraden van Velsen en van de andere IJmondgemeenten
een nieuwe Visie luchtkwaliteit 2017-2020 vastgesteld. Inzet is het terugdringen van stoffen die de lucht verontreinigen tot zover mogelijk beneden de wettelijke normen. De thema's Schone Industrie, Gebiedsgerichte gezondheid en Mobiliteit uit de vorige visie zijn gehandhaafd en daarbinnen zijn acties en maatregelen uitgevoerd. De gemeente blijft samenwerken met partners zoals de provincie, Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG), de GGD, Zeehaven IJmuiden en Rijkswaterstaat.
De gemeente heeft het voorschrijven van de best beschikbare technieken (BBT) in de vergunning van bedrijven voortgezet. Zo is de overslag van stoffen uit schepen door het Havenbedrijf Amsterdam tegen het licht gehouden en zijn maatregelen voorgeschreven om zoveel mogelijk uitstoot te beperken. Vanuit de rol van wettelijk adviseur zijn adviezen aan de OD NZKG gegeven inzake vergunningen waarover deze Omgevingsdienst het bevoegd gezag is. Hierbij gaat het vooral om vergunningaanvragen van Tata Steel.
Schone brandstoffen voor de scheepvaart en vervoer over de weg
Liquid Natural Gas (LNG) is een schone brandstof. De gemeente stimuleert de scheepvaart om gebruik ervan te maken. Dat is onder andere gebeurd tijdens twee bijeenkomsten in 2017. Een groot aantal bedrijven was hierbij aanwezig. Het kraanbedrijf Rietlanden heeft hierna een andere schone brandstof, Gas-to-Liquid (GTL), voor hun kraanschepen toegepast omdat LNG niet geschikt was. Het bedrijf onderzoekt nog of LNG in andere werktuigen gebruikt kan worden. ENCI heeft een businesscase voor toepassing van LNG opgesteld en TataSteel start een proef met trucks op LNG.
Zeehaven IJmuiden heeft in samenwerking met de gemeente het vullen van schepen met LNG vanuit tankwagens in de IJmond haven mogelijk gemaakt.
Andere acties voor een schoon vervoer en duurzame mobiliteit zijn binnen het programma IJmond Bereikbaar uitgevoerd (zie hieronder).
Houdt de IJmond bereikbaar
Om IJmond bereikbaar te houden heeft de gemeente Velsen de volgende projecten en acties uitgevoerd.
Op de fiets in de IJmond
De route en de knelpunten voor de snelfietsroute zijn in kaart gebracht. De ambitie wordt in januari 2018 voorgelegd aan de IJmondcommissie. Het voorstel omvat het verbeteren van IJmondiale doorfietsroutes door het oplossen van knelpunten bij stations; het aanbrengen van verbindingen in het snelfietsnetwerk; het completeren en verenigen beeld snelle fietsroute; het verbeteren bestaand netwerk en het aansluiten op boven IJmondiaal fiets netwerk. Naast dit voorstel heeft de gemeente een onderzoek uitgevoerd naar de haalbaarheid van een snelfietsroute Velsen-Haarlem. Met andere partijen in de Metropoolregio Amsterdam is onderzoek gedaan naar het realiseren van één aantrekkelijk netwerk van fietsroutes op metropoolniveau. In een intentieovereenkomst zullen partijen uitspreken zich in te spannen hieraan uitvoering te geven.
De gemeente heeft de bestaande fietsinfrastructuur verbeterd door het aanpassen van de stoplichten op het pontplein, de aanleg van fietsstroken op de Kanaaldijk en het asfalteren van het fietspad Minister Van Houtenlaan.
Zo’n 2.600 medewerkers van 170 deelnemende bedrijven in de IJmond hebben voor woon-werkverkeer de auto ingeruild voor de fiets. De campagne IJmond Bereikbaar, Goed op Weg heeft daarmee een belangrijke bijdrage geleverd aan de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de IJmond, vooral ook tijdens de renovatie van de Velsertunnel.
Pontveren
De tweede pont heeft heel 2017 gevaren in de ochtend- en avondspits. De gemeente heeft meerdere malen het aantal fietsers gemeten. Ten opzichte van begin 2015, toen er nog geen spitspont voer, is in 2017 het aantal (brom-)fietsers met 15% toegenomen. Uit deze cijfers blijkt dat er voldoende potentie is voor groei van het aantal fietsers en dat hierin de spitspont een belangrijke rol speelt.
Schiphol
Velsen is lid van de Omgevingsraad Schiphol geworden. De Omgevingsraad is het platform waar onder andere de hinder van Schiphol wordt besproken. In de Omgevingsraad heeft Velsen en de andere gemeenten in de regio IJmond-Alkmaar onder andere aandacht gevraagd voor het beperken van nachtvluchten om het aantal mensen in de regio te beperken die wakker liggen van het vliegverkeer.
KIMO
Kimo is met het project Fishing for Litter project (waarbij vissers uit zee opgevist afval in de haven kunnen afgeven voor recycling) tweede geworden bij de internationale Ocean Awards in de categorie “zeevaarders” . KIMO heeft het secretariaat van zowel de Green Deal Visserij voor een Schone Zee als de Green Deal Schone Stranden en heeft hiermee de rol van "spin in het web" verkregen voor deze projecten.
Tijdens de in de gemeente georganiseerde mini-conferentie “Samen voor een Schone Zee” is de samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat/ Rijkswaterstaat voor 4 jaar bezegeld. Verder heeft KIMO deelgenomen aan de Expeditie Juttersgeluk 2017, een landelijke strandschoonmaakactie met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Huishoudelijke afvalinzameling
Velsen is gestart met een nieuwe manier van huishoudelijk afval inzamelen bij 6.000 laagbouw woningen. Inwoners krijgen een rolcontainer met oranje deksel voor Plastic, Blik en Drankpakken (PBD) en zij moeten het restafval naar een ondergrondse container in de wijk brengen. De totale hoeveelheid gescheiden plastic, blikken en drankpakken in Velsen is door deze maatregel sneller gestegen dan verwacht. In 2017 scheidden de huishoudens met een oranje rolcontainer 5x meer van dit afval dan de huishoudens die hun plastic, blikken en drankpakken naar de verzamelcontainers brengen. Het scheiden van afval maakt hergebruik van afvalstoffen mogelijk en heeft een gunstig effect op de afvalstoffenheffing.
HVC heeft 100 nieuwe containers voorzien van een slot voor een afvalpas. Uiteindelijk gaan bewoners van 15.000 laagbouw huishoudens hun restafval naar ondergrondse containers brengen, die straks alleen met een afvalpas geopend kunnen worden.Velsen heeft in Velserbroek ondergrondse containers geplaatst en de ondergrondse betonbakken van 600 containers overgenomen van de ReinUnie en HVC.