Wat hebben we gedaan?

Fonds voor mobiliteitsvisie IJmond

Per 1 januari 2017 is het mobiliteitsfonds IJmond in werking getreden. Velsen draagt daar jaarlijks aan bij, net als Beverwijk en Heemskerk. Doel van het fonds is regionale mobiliteitsprojecten te financieren. In 2017 zijn uit het mobiliteitsfonds een aantal projecten uit de regionale Mobiliteitsvisie IJmond (mede) gefinancierd. Zie programma 8, onderdeel houdt de IJmond bereikbaar voor de projecten.

Lokaal Verkeer- en Vervoersplan

In 2017 is gestart met het maken van een nieuw Lokaal Verkeer- en Vervoersplan (LVVP). In dit plan wordt het verkeer- en vervoerbeleid voor de komende 10 a 15 jaar beschreven. Inmiddels zijn er diverse inloopavonden geweest en is een enquête via facebook uitgevoerd. In 2018 wordt het LVVP verder uitgewerkt. Het LVVP zal bestaan uit een beleidsagenda aangevuld met een uitvoeringsprogramma om de ambities in concrete projecten om te zetten.

De actualisatie van het LVVP is op verzoek van de raad gekoppeld aan de behandeling van de Structuurvisie. Het geactualiseerde LVVP wordt in 2018 door de raad vastgesteld.

Ook is gestart met de voorbereiding van een nieuwe verkeersstructuur voor het centrum van IJmuiden. Zo wordt onder meer het Van Poptaplantsoen onderdeel van de centrumring, het Kennemerplein en de Kennemerlaan worden heringericht en op het Oosterduinplein wordt de blokkade voor autoverkeer opgeheven.
Onderdeel van het LVVP is het bepalen van de hoofdlijnen voor een nieuw parkeerbeleid. Deze hoofdlijnen worden, na vaststelling van het LVVP, verder uitgewerkt nadat het LVVP is vastgesteld.

Fietsbeleid en verkeersveiligheid

Velsen heeft de laatste jaren te maken gehad met een aantal ernstige ongevallen. Reden om extra in te zetten op verkeersveiligheid. Zo zijn in 2017 in Velserbroek  diverse fietskruisingen veiliger gemaakt en heeft de gemeente bij herinrichting van de Waterloolaan en omgeving extra aandacht gegeven aan de verbetering van de (fiets)veiligheid. Zie voor de ontwikkelingen met betrekking tot de snelfietsroute programma 8 onderdeel Houdt de IJmond bereikbaar.

Verbinding tussen de A8 (bij Assendelft) en de A9 (bij Heemskerk)

Het project Verbinding A8-A9 is een samenwerkingsverband tussen de provincie Noord-Holland, de Stadsregio Amsterdam en de gemeenten Zaanstad, Uitgeest, Heemskerk, Beverwijk en Velsen.
De besluitvorming over het voorkeursalternatief was eerder al uitgesteld tot eind 2017. Als gevolg van onzekerheid over het behoud van de UNESCO Werelderfgoed-status van de Stelling van Amsterdam is de besluitvorming opnieuw vertraagd.

Projecten

In de zomer van 2017 is de rotonde Zeeweg – Minister van Houtenlaan aangelegd. Daarbij is ook de Waterloolaan vernieuwd en heeft de rotonde met de Driehuizerkerkweg vrijliggende fietspaden gekregen.
In het eerste kwartaal van 2017 is het sluitstuk van HOV Velsen, het Plein 1945, gereed gekomen en daarmee ook de werkzaamheden aan de Lange Nieuwstraat. Sinds april rijdt de bus over het oude spoortracé tussen de Briniostraat en de Santpoortse Dreef.  
Velsen wil de doorstroming bij het Pontplein verbeteren. Voor dit project is een verkeersstudie gestart om te onderzoeken welke oplossingen daarvoor mogelijk zijn.
In verband met de aanleg van de nieuwe zeesluis heeft de gemeente een oude leiding verwijderd. Deze leiding lag in het Noordzeekanaal en werd niet meer gebruikt. De leiding is eigendom van de gemeente en de kosten komen dan ook voor rekening van de gemeente.

Straatreiniging en zwerfvuil

Vanaf 2017 heeft Velsen een nieuwe Dienstverleningsovereenkomst (DVO) met HVC. Daarin staat dat HVC beheertaken uitvoert op het gebied van de openbare ruimte, zoals afvalbakken legen, zwerfafval opruimen en gladheid bestrijden.
In de nieuwe DVO wordt de dienstverlening afgerekend op basis van werkelijk gemaakte kosten. De kosten in 2017 waren conform de begroting.
Velsen heeft de volgende projecten en activiteiten gedaan om de gemeente schoner te krijgen:

  • Velsen heeft de samenwerking met het Pieter Vermeulen Museum dit jaar uitgebreid: er is een zwerfvuil educatieprogramma verzorgd op basisscholen, 776 Velsense kinderen en 187 begeleiders zijn in het museum geweest.
  • De gemeente organiseerde het evenement ‘IJmuiden Zonder Zwerfvuil’ samen met de wijkteams IJmuiden Noord & Zuid. Er was een interactieve markt voor jong en oud, met diverse educatieve en duurzame initiatieven.
  • Op het Havenfestival heeft Velsen in 2017 met Partyprikkers en via het TV programma ‘Hou ’t Schoon’ aandacht gevraagd voor zwerfvuil en het effect daarvan op de zee.
  • Velsen sluit bij zijn reclame uitingen aan bij landelijke campagnes van Nederland Schoon. Als afgeleide daarvan heeft Velsen het programma “Velsen geen Bende” ontwikkeld, met herkenbare logo’s en plaatjes.
  • De Beestenbende was voor het derde jaar actief in Velsen. Het is een initiatief waarbij kinderen zwerfvuil zichtbaar opruimen. In Velsen waren in 2017 199 kinderen lid van de Beestenbende, dat aantal is stabiel. De Beestenbendekinderen zijn verdeeld over 47 verschillende teams die elke maand zwerfvuil opruimen. De kinderen van de Beestenbende kwamen dit jaar massaal naar de ‘dankjewel’ events: een Bioscoopvoorstelling, het Dolfinarium, een bootcamp in de sporthal en een bezoek aan Telstar en het stadion.
  • Velsen heeft al een aantal jaar een herkenbaar zwerfvuil calamiteiten-team via IJmond Werkt dat op oproepbasis sterk vervuilde plekken schoonmaakt. De inzet van het team is dit jaar teruggebracht tot de oorspronkelijke doelstelling. In de loop van de tijd was het team namelijk een reguliere route gaan rijden. Het is de bedoeling dat de regulier geworden taken van dit team worden overgenomen door uitbreiding van het reguliere zwerfvuilteam.
  • Velsen heeft een bijeenkomst georganiseerd over de aanpak van afvaldumpingen naast containers in de gemeente. Vertegenwoordigers van woningcorporaties en HVC waren daarvoor uitgenodigd. De aanleiding was het toenemend aantal dumpingen. De bijeenkomst was de start van een gezamenlijke aanpak en krijgt een vervolg in 2018.

Gladheidbestrijding

De werkelijke kosten van gladheidbestrijding zijn volgens de nieuwe DVO afhankelijk van het winterse weer en worden nagecalculeerd (zie risicoparagraaf). In 2017 zijn er 27 strooibeurten geweest. Dat is 7 meer dan in een gemiddelde winter. De meerkosten van die bovengemiddelde strooibeurten bedragen € 21.000. Dat is 12% boven het geraamde budget.