Wat hebben we gedaan?

Masterplan de Rauwe Loper is vastgesteldIn 2017 is het  Masterplan de Rauwe Loper vastgesteld. Dat is een globale visie voor de inrichting van de verschillende routes naar de zee en de haven. Doel is de toegankelijkheid van IJmuiden te verbeteren, het gevoel welkom te zijn en het vergroten van de herkenbaarheid van het DNA van IJmuiden (IJmuiden Rauw aan Zee). In het plan staat o.a. wat goed bij het unieke karakter van IJmuiden past: welk type inrichtingselementen (bankjes, informatiepunten en streetart) en welke materialen en kleuren.

Het masterplan is in 2017 besproken met de verschillende betrokken partijen. Op basis van de gesprekken zijn er uitvoeringsplannen ontwikkeld per route. Vervolgens is voor de Haven en Pierroute gestart met het "opschonen" (opruimen en netter maken) van de route, is de watertoren en het Zee en Havenmuseum verlicht in de wintermaanden en is de herinrichting bij Strand Noordpier  in een  rauwe stijl uitgevoerd.

Aantrekkelijker havengebied voor toeristenHet afgelopen jaar zijn er verschillende acties geweest die het havengebied van IJmuiden op de kaart hebben gezet, zoals het Havenfestival, een streetartfestival bij de Halkade en de week van Industriecultuur. Er is een visie opgesteld voor het project Havenkwartier. De parkeerplaats tegenover de visrestaurants is ingericht voor personenauto’s en is het gebied in de omgeving van Kruiten schoongemaakt en ingericht met helmgras. Zie Programma 9 voor meer informatie over het Havenkwartier.

Avontuurlijke kustplaats; Rauw en Duurzaam

  • In 2017 is het ambitiedocument voor de kustplaats IJmuiden aan Zee vastgesteld (zie verder programma 9).
  • De entree van Strand Noordpier is in rauwe stijl opgeknapt o.a. door het gebruik van ruwe betonplaten en hout als materialen.
  • Ondernemers zijn bij de toeristische bijeenkomst o.a. gestimuleerd om producten te ontwikkelen die passen bij het DNA van IJmuiden Rauw aan Zee.
  • Steeds meer strandpaviljoens onderscheiden zich met duurzaamheid (o.a. door het hebben van een GreenKey duurzaamheidskeurmerk).
  • De Blauwe Vlag (duurzaamheidskeurmerk voor gebieden met water) wappert helaas niet meer op de stranden van de gemeente, omdat de kwaliteit van het zeewater niet ‘uitstekend’ maar ‘goed’ was. Verder voldeden de stranden aan alle criteria voor het keurmerk.

Nationaal Park Zuid-Kennemerland (NPZK) in balansHet NPZK heeft in 2017 meegedaan aan de verkiezing tot Nationaal Park van Wereldklasse, maar is het helaas niet geworden. Momenteel wordt onderzocht of schaalvergroting door een samenwerking met de Amsterdamse Waterleidingduinen meerwaarde heeft. Verder is de ‘Visie op duurzaam toerisme’ vastgesteld.

Werken aan een gezonde toekomst voor Spaarnwoude
Er is in 2017 onderzoek gedaan naar het functioneren van het recreatieschap Spaarnwoude (door de Randstedelijke Rekenkamer). In het rapport staan aanbevelingen voor de verdere verbetering van de bedrijfsvoering van het recreatieschap. Zo concludeert de Rekenkamer dat er voor de lange termijn nog geen oplossing is voor de financiële situatie en dat er sturing en een lange termijn visie ontbreken.Het recreatieschap was al begonnen met een aantal verbeteringen, vanuit het programma  Duurzaam Spaarnwoude. De aanbevelingen van de Rekenkamer helpen om die verbeteringen verder aan te scherpen.

Velsen zoekt verbinding, te voet en op de fietsIn 2017 zijn verschillende (regionale) wandelroutes ontwikkeld waarbij gebruik wordt gemaakt van het knooppuntensysteem. De jaarlijkse toeristische bijeenkomst had als thema ‘Verbinden’.  Hoe ondernemers in kunnen spelen op routes is toen in één van de sessies aangeboden.Binnen de Metropoolregio Amsterdam is gestart met het project Cycle Seeing. Internationale bezoekers aan Amsterdam krijgen dan ook fietsroutes buiten de stad aangeboden. Velsen werkt hierbij samen met het MRA Buro, Haarlem, Bloemendaal en Zandvoort.

IJmuiden op de kaart met Rauw aan Zee en Amsterdam BeachIn 2017 is de marketing en promotie  wederom vooral gericht op de dagjesmensen uit Noord-Holland (Regio Amsterdam). Zij worden speciaal uitgenodigd  om evenementen en concrete activiteiten in de gemeente te bezoeken. IJmuiden Rauw aan Zee is extra onder de aandacht gebracht tijdens het Havenfestival dat ‘rauw’ als thema had gekozen en bij de fotowedstrijd voorafgaand aan het evenement.

Ook is er bekeken waar koppelingen mogelijk waren met citymarketing. Zo wordt er vanuit de citymarketingsite (www.ijmuiden.nl) voor toeristische informatie doorgelinkt naar de toeristische website (www.ijmuidenaanzee.nl) en worden Facebookberichten van elkaar gedeeld.

Voor de internationale toerist in Amsterdam is in 2017 samengewerkt in het project Amsterdam Bezoeken Holland Zien. Velsen wordt daarin samen met de andere kustgemeenten meegenomen als Amsterdam Beach. Amsterdam Marketing heeft in 2017 een gebiedsplan Voor Amsterdam Beach opgesteld, waarin staat hoe het gebied beter in kan spelen op de internationale toerist die in Amsterdam verblijft.

Inspelen op kansen toerisme in Metropoolregio Amsterdam (MRA)
De gemeente heeft zich samen met de andere MRA gemeenten ingezet om de strategische agenda Toerisme MRA 2025 uit te voeren. Om als Amsterdam Beach regio goed op de strategische MRA agenda in te kunnen spelen is er in 2017, op initiatief van de gemeente Zandvoort, een start gemaakt met het opstellen van een ambitiedocument voor de regio Amsterdam Beach.
Een van de acties uit het Actieprogramma Metropolitane Landschap is de pilot Buitenpoorten. Onderzocht is hoe de NS-locatie Santpoort-Noord, als één van de gekozen pilots, de uitstraling kan krijgen als toegangspoort naar het duingebied.