Programma
(bedragen x €1.000)

Raming na wijziging

Realisatie

Vrije Ruimte

Compen-
satie

Resul-
taat

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Algemene dekkingsmiddelen

15.341

109.081

93.740

15.531

108.520

92.989

-190

-561

-751

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 1.1

1.389

-247

-1.636

1.684

267

-1.417

-295

514

219

Autorisatieniveau 1.2

1.730

658

-1.072

1.186

683

-503

544

25

569

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 2.1

19.748

2.087

-17.661

20.042

2.171

-17.871

-294

84

-210

Autorisatieniveau 2.2

63.940

20.768

-43.171

64.659

21.878

-42.781

-720

1.110

390

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 5.1

1.780

58

-1.722

1.581

-1

-1.583

199

-59

139

Autorisatieniveau 5.2

3.138

8

-3.130

3.158

13

-3.145

-19

5

-14

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 6.1

5.537

1.996

-3.540

5.724

2.117

-3.607

-188

121

-67

Autorisatieniveau 6.2

304

6

-298

277

26

-252

27

19

46

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 7.1

14.483

1.181

-13.303

15.634

2.755

-12.879

-1.151

1.574

424

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 8.1

1.785

115

-1.670

1.812

187

-1.625

-27

72

45

Autorisatieniveau 8.2

7.839

10.137

2.298

7.533

9.943

2.410

306

-193

112

Autorisatieniveau 8.3

4.812

5.691

880

4.908

5.730

822

-96

38

-58

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 9.1

2.728

504

-2.224

3.194

1.334

-1.860

-466

830

364

Autorisatieniveau 9.2

15.254

15.968

714

8.204

11.721

3.517

7.050

-4.247

2.803

Autorisatieniveau 9.3

669

232

-437

479

238

-242

190

6

196

Autorisatieniveau 9.4

1.700

786

-914

1.929

1.065

-863

-229

280

51

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 10.1

447

0

-447

432

2

-430

16

2

18

Autorisatieniveau 10.2

130

0

-130

131

0

-131

-1

0

-1

Autorisatieniveau 10.3

148

0

-148

173

0

-173

-25

0

-25

Autorisatieniveau 10.4

5.894

73

-5.821

5.746

1.290

-4.456

147

1.217

1.365

Autorisatieniveau 10.5

729

31

-698

858

0

-858

-129

-31

-159

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Autorisatieniveau 11.1

1.668

0

-1.668

1.564

0

-1.564

105

0

105

Autorisatieniveau 11.2

1.511

0

-1.511

1.535

0

-1.535

-24

0

-24

Autorisatieniveau 11.3

2.214

1.555

-659

2.352

1.658

-694

-138

102

-35

Autorisatieniveau 11.4

160

0

-160

190

0

-190

-30

0

-30

Autorisatieniveau 11.5

1.148

141

-1.006

1.083

101

-983

64

-41

24

11 Bestuur, bevolkingszaken en burgerparticipatie

6.701

1.697

-5.004

6.724

1.759

-4.965

-22

62

39

Totaal saldo van baten en lasten

176.227

170.830

-5.397

171.599

171.696

98

4.628

866

5.494

Toevoeging / onttrekking aan reserves

Toevoeging/ onttrekking Alg.dekk.midd.

8.868

10.051

1.182

8.868

10.009

1.140

0

-42

-42

Toevoeging/ onttrekking reserves prog 01

250

885

635

250

308

58

0

-577

-577

Toevoeging/ onttrekking reserves prog 02

2.336

5.356

3.021

2.336

4.428

2.092

0

-929

-929

Toevoeging/ onttrekking reserves prog 05

0

340

340

0

117

117

0

-223

-223

Toevoeging/ onttrekking reserves prog 06

372

341

-31

286

341

55

85

0

85

Toevoeging/ onttrekking reserves prog 07

0

187

187

0

47

47

0

-140

-140

Toevoeging/ onttrekking reserves prog 08

0

260

260

255

381

126

-255

121

-134

Toevoeging/ onttrekking reserves prog 09

1.000

684

-316

1.000

1.780

780

0

1.096

1.096

Toevoeging/ onttrekking reserves prog 10

0

78

78

0

0

0

0

-78

-78

Toevoeging/ onttrekking reserves prog 11

0

41

41

0

40

40

0

0

0

Subtotaal mutaties reserves

12.826

18.222

5.397

12.996

17.452

4.456

-170

-770

-941

Resultaat na bestemming

189.052

189.052

0

184.595

189.148

4.554

4.458

96

4.554

Analyse van overschrijdingen:

Onrechtmatig telt niet mee in oordeel

Onrechtmatig


Prog

Aut.
Niv.

Omschrijving

Over-
schrijding

Passend
in beleid

Direct
gerelateerde
inkomsten
(compensatie)

Passend in
beleid tijdige
rapportage
niet mogelijk

telt wel
mee in
het oordeel

Opmerking

1

1.1

Economische ontwikkeling

x

x

x

Uitgaven voor verbeteren industriegebied, deze worden gecompenseerd door subsidies en inkomsten BIZ.

2

2.1

Onderwijshuisvesting

x

x

x

Kosten afwaardering onderwijsgebouwen.

2

2.2.

Jeugdhulp

x

x

betreft tekort op jeugdzorg. In de 1e en 2e Burap is gerapporteerd naar de stand van zaken van dat moment. Het verloop van de kosten is moeilijk voorspelbaar.

6

6.1

Sportaccommodaties

x

x

x

Onderzoek naar exploitatie en bedrijfsvoering zwembad € 64.000

6

6.1

Sport inhuur

x

x

x

x

De inhuur bij het zwembad € 44.000 is hoger dan begroot.

6

6.1

Sport onderhoud

x

x

x

Hogere onderhoudskosten worden gecompenseerd door een lagere onttrekking aan de reserve onderhoud. Werkzaamheden zijn eerder uitgevoerd dan gepland. Een en ander overeenkomstig bestaand beleid bij deze egalisatiereserve.

7

7.1

Openbare ruimte

x

x

x

x

Overschrijding wegen € 807.000 vanwege diverse projecten. opbrengsten van subsidies staan tegenover deze overschrijding. Per saldo worden de lasten geëgaliseerd. Een en ander overeenkomstig bestaand beleid bij deze egalisatiereserve.

7

7.1

Openbare ruimte

Kosten verwijderen kabel € 250.000 naar sluiseiland. In de 2e Burap als pm post opgenomen omdat de kosten nog niet bekend waren.

8

8.1

Milieubeheer

x

x

x

Kosten van bevorderen duurzaam investeren € 38.500 geven een overschrijding, daar tegenover ontvangt de gemeente RSA subsidie.

8

8.3

Riolering

x

x

x

De aanleg van drainage en vervanging installaties zijn de oorzaak van de overschrijding. We ontvangen een deel als inkomsten terug. Het saldo wordt geëgaliseerd in de reserve Riolering.

9

9.1

wonen en ruimtelijke
ordening

Overschrijding van € 428.000 betreft de storting in de voorziening van exploitatiebijdragen. Hiertegenover staan inkomsten.

9

9.2

Vastgoed en grondexploitatie

x

x

x

x

Er is een afkoopsom betaald huurderving aan de gemeente Amsterdam. Dit maakt onderdeel uit van een overeenkomst waarin het pontplein is overgedragen. Hierin is een vergoeding opgenomen voor de afkoop onderhoud van het plein.

9

9.4

Wonen en bouwen

x

x

x

Inhuur personeel voor vergunningen en toezicht € 175.000 in verband met arbeidsmarktproblematiek.

10

10.3

Openbare orde en
veiligheid

x

x

x

Een overschrijding die net boven de grens komt. Bij de 2e Burap was een overschrijding van iets meer dan € 25.000 niet te voorspellen.

10

10.5

Openbare orde en
veiligheid

x

x

x

x

In de 2e Burap is een voorspelling gedaan voor de kosten van het opruimen explosieven. Uiteindelijk zijn de kosten hoger. Deze hogere kosten zijn voor 70 % te declareren bij het Rijk.

11

11.3

Vergunningen
Openbare orde

x

x

x

Bij het verstrekken van horecavergunningen en Evenementenvergunningen zijn meer kosten gemaakt. € 55.000 voor inhuur personeel in verband met arbeidsmarktproblematiek.

11

11.3

Persoonsdocumenten

x

x

x

De kosten van vertrekken van persoonsdocumenten zijn € 88.000 hoger. Daar staan inkomsten uit leges tegenover.

AD

0

Algemene
dekkingsmiddelen-
overhead

x

x

x

Overschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere personeelskosten en hogere automatiseringskosten. Deze worden doorbelast naar de overige taakvelden en daar op rechtmatigheid beoordeeld. De resterende overschrijding (€ 316.000) wordt gecompenseerd door extra inkomsten doorberekende personele inzet.

AD

0

Algemene
dekkingsmiddelen-
rente

x

x

x

In de 2e Burap was een voordeel gemeld. Deze valt minder gunstig uit (€ 278.000).

In de kolom “opmerkingen” is een toelichting op de overschrijding opgenomen. Een deel van de  overschrijdingen worden gecompenseerd door inkomsten. In andere gevallen is er compensatie door een onttrekking aan een reserve overeenkomstig een eerder genomen besluit van de raad om deze (extra) lasten te dekken door een onttrekking aan een reserve. In deze reserve zijn in het verleden middelen gereserveerd voor de activiteit.

Analyse overschrijdingen investeringen
Hieronder is een toelichting opgenomen over de overschrijding van kredieten. In het jaarverslag paragraaf I is het kredieten overzicht opgenomen. In het kredietenoverzicht is een overzicht opgenomen van de uitgaven ten opzichte van het krediet.   

HOV projecten
Dit is een groot project, opgeknipt in verschillende deelprojecten, met éėn subsidie van de provincie. Dit wil zeggen dat overschrijdingen bij een project gecompenseerd kunnen worden met een onderuitputting bij een ander project.

Riolering
Er zijn een aantal rioleringsprojecten overschreden ten opzichte van de vrijgegeven bedragen. Dit is niet onrechtmatig omdat er inkomsten tegenover staan.

Onderwijs
Bij onderwijsgebouwen zijn twee projecten overschreden. De kosten van het afwaarderen van een schoolgebouw (sloop) waren in de Burap's nog niet te voorzien. Een kleinere overschrijding is aanwezig bij de 1e inrichting leer- en hulpmiddelen( € 8.000). Dit past budgettair binnen het Integrale huisvestingsplan. De iets hogere kapitaallasten passen dus binnen het totaal opgenomen bedrag van de kapitaallasten bij onderwijs (programma 2).

Huisvesting
Er zijn uitgaven gedaan ten behoeve van vervanging natuurstenen platen aan het stadhuis. Deze uitgaven zijn volledig gedekt door inkomsten uit het monumentenfonds. Daarmee zijn deze uitgaven rechtmatig.